ورود اعضاء Monday 21 January 2019 | دو شنبه, 01 بهمن 1397

دبیر جشنواره کودک آنلاین:٨٠درصد محتوای مورد استفاده کودکان در فضای مجازی مناسب نیست

چهار شنبه, 19 دی 1397 ساعت 11:33:32

با اشاره به ضرورت استفاده از استعدادهای موجود در حوزه تولید محتوا، گفت: بیش از ٨٠درصد محتوای مورد استفاده کودکان ما در فضای مجازی مناسب آنها نیست.

تصویر
دبیر جشنواره کودک آنلاین:٨٠درصد محتوای مورد استفاده کودکان در فضای مجازی مناسب نیست

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، با توجه به ضرورت تولید محتوا برای استفاده کاربران کودک و نوجوان، جشنواره وبسری و فیلم کوتاه کودکآنلاین تحت ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود. این جشنواره فرصتی است برای ایده هایی که جای رشد دارند. ایده های خلاق از سوی کارشناسان برگزیده می شود و در ادامه نیز مورد حمایت قرار می گیرند. جشنواره کودک آنلاین به عنوان یک شتابدهنده برای تولید محتوای مناسب ویژه کودکان و نوجوانان برای فضای مجازی عمل خواهد کرد. 
در دومین نشست خبری ویژه اطلاع رسانی درباره این رویداد که امروز -سه شنبه - برگزار شد، سید جمال هادیان طبایی زواره دبیر جشنواره کودکآنلاین اظهار داشت: جالب است که ما استعدادهای زیادی در حوزه تولید محتوا داریم اما کمتر از ٢٠ درصد در این زمینه فعالیت کرده ایم. اگر کودک از والدین بپرسد که چه جیزی تماشا کنم و یا چه بازی کنم، ما پاسخی برای آن نداریم. 
وی همچنین گفت: تعداد زیادی اثر در زمینه محتوا به دبیرخانه جشنواره رسیده است. در نظر داریم به ٢٠ ایده سرمایه اولیه برای تولید پایلوت بدهیم. تمام شرایط پرورش و رشد فراهم می شود و اگر نمونه ها موفق باشند در مرحله داوری قرار می گیرند تا در نهایت یک تا دو فصل از ایده شان را با تسهیلات و حمایت وزارت ارتباطات تولید کنند.

6٣٨ ایده و 4٨٢ فیلم ویژه کودکان به جشنواره رسیده است
وی افزود: در حال حاضر که 4٨ ساعت از اتمام زمان ارسال پروژه ‌به دبیرخانه می‌گذرد ، 6٣٨ ایده و 4٨٢ فیلم ویژه کودکان به جشنواره رسیده است.
هادیان در ادامه گفت: شرکت کننده های ما رده های سنی گوناگونی دارند، ما شرکت کننده ای داریم که با ١١ سال سن انیمیشن تولید کرده و برای جشنواره ما ارسال کرده است. ایده های منتخب در خانه سینما ثبت و ضبط می‌شوند تا به این ترتیب مالکیت معنوی شان حفظ شود. 
وی با بیان این که درباره جشنواره با وزیر آموزش و پرورش نیز صحبت شده است، ادامه داد: از مسوولان آن وزارتخانه خواهش کردیم که سمن های آموزش و پرورش را به ما معرفی کنند تا به آن ها در حوزه های مختلف آموزش دهیم، اما هنوز اهتمامی در این خصوص صورت نگرفته است. البته همین برنامه را با وزارت ورزش و جوانان پیش بردیم. سمن های آن‌ها در حال حاضر آموزش دیده اند و برای انتقال این آموزش ها آماده هستند.
هادیان افزود: در گام اول این جشنواره فراخوان منتشر شد که یک بار به دلیل استقبال این فراخوان تمدید شد. هدف ما این است که زنجیره تولید محتوای کودک و نوجوان تسهیل شود. بخشی از این زنجیره تولیدکنندگان محتوا، ارایه دهندگان و حلقه قسمت سوم سکوهای توزیع و پخش این ایده ها هستند. در این بین یک حلقه دیگر نیاز بود. حلقه‌ای که شرایط نظارت دقیق والدین بر حضور فرزندان را تکمیل می کند.
«هدف اصلی وزارت ارتباطات این بود که این زنجیره را ساماندهی کند و به همین جهت ما با یک رویداد فرهنگی هنری را آغاز کردیم که تسهیل‌گر شرایط این زنجیره است.»

در این فرآیند تسهیلگری به ٢٠ ایده منتخب هزینه اولیه ساخت یک پایلوت داده می شود
وی ادامه داد: در این فرآیند تسهیلگری به ٢٠ ایده منتخب هزینه اولیه ساخت یک پایلوت داده می شود. علاوه بر این و در صورت نیاز، سرور برای رندر و مکان فیزیکی برای استقرار و تجهیزات هم در اختیارشان قرار می گیرد. 
وی در ادامه گفت: تعداد حامیانی که برای حمایت از این جشنواره به ما مراجعه کرده‌اند از ظرفیتی که ما اعلام کردیم بیشتر است؛ برای حمایت از ۲۰ ایده برنامه داشتیم اما اگر به همین ترتیب پیش برود و ایده ها، خلاقانه و مناسب باشند. ما ظرفیت را تا۵۰ ایده افزایش خواهیم داد.
دبیر اجرایی جشنواره کودکآنلاین افزود:در گام بعدی جشنواره، هیات انتخاب روز چهارشنبه نوزدهم دی ماه کار بررسی فیلم و ایده ها را شروع خواهد کرد.
هادیان افزود: ما در این جشنواره فقط به تولید ایده نمی اندیشیم، علاوه بر تولید، این ایده ها باید تجاری شوند. ما معتقدیم از بین این ۶۳۸ ایده حتی اگر پنج ایده به حوزه تجاری‌سازی برسند، چند صد متخصص تربیت خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به این که به احتمال زیاد کار انتخاب و داوری تا اول بهمن ماه به پایان خواهد رسید و بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ارزش جوایز تعیین شده برای منتخبین حوزه فیلم و ایده است، گفت: در طول تعطیلات نوروز کار داوران شروع می شود و از طریق VOD ها در دسترس مردم قرار می گیرد و در اردیبهشت نفرات نهایی مشخص و معرفی خواهد شد و جشنواره ظاهرا به پایان می رسد اما مراحل تجاری سازی و آموزش، تازه پس از جشنواره آغاز خواهد شد.
به گفته هادیان، پیوندی که بین سرمایه گذاران و ایده پردازان به وجود خواهد آمد از مهم ترین دستاوردهای این جشنواره خواهد بود. در بسیاری از مواقع پول، سرمایه، امکانات و نیروی انسانی در کشور موجود است اما ایده و اراده و همت نیست. ایده خوب داشتن مهم تر از سرمایه است و جشنواره کودکآنلاین نمونه بارز این رویکرد است. 
او در خصوص رشد صنایع مجاور هم گفت: هفته آینده ستاد جشنواره با سازندگان صنایع فرهنگی جلسه ای دارد. بعد از این که ایده ها انتخاب شد، هر کدام از این ها می توانند از ایده های منتخب کاراکتر یا محصول فرهنگی تولید کنند. 
وی یادآور شد: یک تیم هفت نفره با حضور حدیث غلامی شاعر و نویسنده حوزه کودک, دکتر مهدی حجوانی، علی درخشی، بنفشه بدیعی، امیرحسین اکرمی، حامد تاملی، بزرگمهر حسین‌پور ایده ها را بررسی می کنند و در حوزه فیلم کوتاه آرش رصافی، بیژن میرباقری، بهتاش سنایی ها، محمد نجاریان، مجید برزگر، مجید شیخ انصاری و جعفر صانعی مقدم کار بررسی فیلم های کوتاه را انجام می دهند.
هادیان در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر در جمع پاسخ داد و در خصوص محتوای فیلم ها و ایده ها گفت :ممکن است در میان ایده های ارسالی و محتوایی برگزیده موضوعاتی هم در خصوص پدر و مادرها باشد. ما اعلام کرده ایم که این جشنواره با موضوع کودکآنلاین است. ممکن است برخی از فیلم ها برای پدر و مادرها درباره کودک و نوجوان ساخته شود. مانند فیلم هایی که به پدر و مادرها آموزش هایی را ارائه می دهند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی دربره تضمین تداوم برگزاری جشنواره کودکانلاین اظهار داشت: وزیر ارتباطات نسبت به این کار اهتمام ویژه دارد و هر روز به جد آن را پیگیری می کند. وزیر دیروز به ما اعلام کرد برای سازندگان ویدیوها تسهیلات رندر - سازنده صحنه عظیم سه بعدی- در نظر بگیرید چرا که برای ساخت صحنه های انیمیشن به این امکان نیاز است.
«به همین دلیل کمک کردیم بزرگ ترین سوپر کامپیوتر که در دانشگاه امیرکبیر افتتاح شده است، در اختیار این افراد قرار گیرد. این یک تسهیل بزرگ برای انیمیشن سازهای ایران است. وزیر همچنین گفت اگر افراد مکان مناسبی برای کارشان نیاز دارند، پارک سجاد که مربوط به وزارت ارتباطات است در اختیارشان قرار بگیرد. »
وی همچنین تاکید کرد که اسپانسرهای این مجموعه جزو اسپانسرهای تجاری نیستند و بیشتر ابعاد فرهنگی دارند: «اسپانسرهایی که در این جشنواره میان ما هستند، از بین VOD ها، ناشران و مراکز دولتی تولیدکنندگان محتوا انتخاب شده اند. لیست این اسپانسرها که در آینده با آن ها به توافق خواهیم رسید، اعلام خواهند شد.»

اوقات شرعی به وقت ساری
پربازدید های امروز