ورود اعضاء الأربعاء 20 مارس 2019 | چهار شنبه, 29 اسفند 1397

سیم کارت ویژه کودکان و چالش های فرارو

دو شنبه, 17 دی 1397 ساعت 15:34:26

مدت هاست بحث بر سر کنترل دسترسی کودکان به اینترنت و خدمات سیم کارت ها داغ است اما به گفته کارشناسان، محتوا و زیرساخت مناسب وجود ندارد

تصویر
سیم کارت ویژه کودکان و چالش های فرارو

به جرات می توان گفت که فناوری و به تبع آن، تلفن همراه و اینترنت بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی است به طوری که سرگرمی و بازی های کودکان نیز از تاثیرات آن بی نصیب نمانده است و شمار روزافزونی از این قشر در معرض آسیب های حضور کنترل نشده در فضای مجازی هستند.
سیم کارت ویژه کودکان یکی از راه حل های ارائه شده برای کاهش این آسیب هاست که بنا به دلایلی در کشورمان مورد استقبال قرار نگرفته است، اما در اکثر مواقع درس گرفتن از تجربه های ناموفق می تواند در آینده باعث پیشرفت شود. 

**اولین سیم کارت کودک 
مجتبی سادات مدیر عامل موسسه ای که سال ها قبل با همکاری یکی از اپراتورها، اولین سیم کارت ویژه کودک را راهی بازار کرد، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: فعالیت مجموعه ما در حوزه رسانه های دیجیتال زمانی شروع شد که 20 فروردین سال 92 تصمیم گرفتیم اولین اپلیکیشن نسخه IOS کودک را در اپ استور عرضه کنیم. در همان سال برای این اپلیکیشن جایزه جشنواره رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد را هم دریافت کردیم.
آنها بعد از این گام، یک تصمیم بزرگ در عرصه کودک گرفتند، تصمیمی که چشم انداز روشنی داشت: «در نیمه دوم سال 93 نرم افزار واقعیت افزوده ای بر بستر مجلات خود راه اندازی کردیم که منتج به مذاکره با یک اپراتور برای همکاری در حوزه کودک شد. در پی جلسات با این اپراتور به یک طرح و ایده مشترک رسیدیم که تولید و ارائه سیم کارت کودک بود. پس از تصویب طرح در سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، سایر اپراتورها نیز موظف شدند تا شش ماه اول 94، آن ها نیز سیم کارت کودک ارائه دهند.

**چالشی به نام محدودیت ناپذیری 
نوروز 94 اولین سیم کارت حوزه کودک عرضه و روانه بازار شد اما نتوانست خیلی موفق عمل کند: «بعد از این که متوجه شدیم موفقیت مورد انتظار محقق نشده است، به تحلیل چالش های موجود در برابر موفقیت این ایده پرداختیم. اولین و مهم ترین چالش روحیه محدودیت ناپذیری در میان ایرانیان است. این که مردم ما خیلی سخت محدودیت را می پذیرند هر چند که درست و بر مبنای اصول باشد. »
سادات، چالش دوم را اشتباه راهبردی مجموعه بابت وابسته شدن خدمات در حوزه دیجیتال به یک ابزار سخت افزاری برشمرد و ادامه داد: نبود محتوای کافی باعث عدم جذابیت می شود و این عامل نیز در پیچیدگی توسعه «سیم کارت کودک» در کشور نقش دارد. 
وی افزود: اصولا فعالیت در این حوزه چندان موفق نیست زیرا در قدم اول ورود سیم کارت به خانواده ها کار سختی است. به دلیل تعدد سیم کارت های موجود در کشور، باید دلیل موجهی وجود داشته باشد که خانواده مجاب شود یک سیم کارت را کنار بگذارد و از سیم کارت جدیدی که وارد بازار شده، استفاده کند و یا باید ارزش افزوده فوق العاده ای داشته باشد تا در کنار سیم کارت های موجود برای استفاده از سیم کارت کودک مجاب شوند. خصوصا اگر سیم کارت های تولید شده در حوزه MVNO - شرکت‌های اپراتور مجازی - باشند که هزینه مصرف اینترنت آنها نسبت به سیم کارت های معمولی بسیار بالاتر است.

**چالش های دیگر 
سادات اضافه کرد: از طرف دیگر قابلیت وصل شدن گوشی و تبلت به وای فای، باعث می شود که کودک سیم کارت را دور بزند و به این شکل ماهیت وجودی آن که کنترل و محدودیت است، زیر سوال می رود. به طور خلاصه ، نبودن محتوای کافی، وابسته بودن به سخت افزار و بازاریابی سخت برای جا گرفتن در خانواده و دور خوردن سیم کارت از ابزارهای متصل به وای فای می تواند گوشه ای از چالش هایی باشد که سر راه سیم کارت ها قرار دارد.

**تجربیات خارجی
این گروه پس از عدم موفقیت در حوزه سیم کارت کودک، تصمیم گرفتند مطالعات پژوهشی در سطح جهان انجام بدهند :«پس از پروژه سیم کارت و عدم موفقیت، ما بازار جهانی و پروژه هایی را که در این حوزه مشغول بودند، تحلیل کردیم و متوجه شدیم یک روش موفق در دنیا طراحی اپلیکیشنی به اسم لانچر است. یک مگا اپلیکیشن و زیست بوم که تمام نیازهای کودک را یک جا برآورده می کند و امکان کنترل والدین را به خانواده می دهد.»

**فواید لانچرها
سادات گفت: براساس این تحقیقات یک لانچر را آماده کردیم که محصولی بسیار منحصر به فرد، خاص و ویژه است. حدود سه سال برای طراحی آن تلاش کردیم و در حال حاضر آماده به کار است. در حال حاضر مشغول نهایی سازی کارها جهت تجاری شدن این لانچر هستیم. لانچری که در خود شبکه اجتماعی اختصاصی کودک، مکانیزم کنترل والدین، اپ استور تخصصی کودک با یک نظام نامه جامع ارزشیابی محتوا در حوزه گیم و بازی های رایانه ای حوزه کودک، مجموعه ای از محتواهای جذاب کودکانه را دارد.
او افزود: در حال حاضر با الگوگیری از مدل های جهانی و بومی کردن آن به شیوه ایرانی اسلامی، مجموعه ای از اپلیکیشن های محتوایی را تولید کرده ایم تا بتوانیم به این واسطه کمبود جذابیت محتوایی را مرتفع کنیم. اپلیکیشن هایی که روی این لانچر داریم انواع سرویس های کتابخوان و قصه شب دیجیتال و مسابقه ها را ارائه کرده و امکان تماس کنترل شده را فراهم می کند. حتی خود کاربران می توانند کتاب صوتی و محتوا تولید کنند.

**اپراتورهای مجازی
او در پایان گفت: علاوه بر این ها، روی لانچری که قرار است به زودی وارد بازار کنیم، آپ استوری با هزار اپلیکیشن و گیم خارجی که از نظام نامه، نمره قبولی گرفته اند بارگزاری شده و به زودی عرضه خواهد شد.
نکته قابل توجه برای اپراتورها و اپراتورهای مجازی(MVNO) این است که این لانچر می تواند با سیم کارت های کودک آن ها متصل شده و فضای جذاب و محتوای لازم این سیم کارت ها را تامین کند. به عبارتی سیم کارت هر اپراتور می تواند همراه با لانچری که ما ساخته ایم ارائه شود.

اوقات شرعی به وقت ساری
پربازدید های امروز